Halaman

Rabu, 23 November 2011

dont judge book by it's cover

assalamualaikum w.b.t

hari ini aku belajar tentang sesuatu
selama aku pikir aku lah manusia yang sangat merasa di uji
rupanya ada orang yang lebih berat dugaannya

semoga Allah akan selalu bersamamu
aku yakin pilihan ada di tanganmu
seburuk mana kau di pandangan orang
kau tetap sahabatku

orang selalu tanya kat aku
cemane aku boleh terima sape-sape pun dalam hidup aku
sekalipun aku tau keburukan dia?

pada aku
takde manusia dalam dunia ni yang sempurna
kite tak perlu melihat pada keburukan orang
sedangkan kita sendiri ada kekurangan
takde sape-sape pun kat dunia yang perfect

bagi aku
sebutir keburukan itu tak mampu menutup
kebaikan mereka

sebelum kita menilai sesorang
letaklah diri kita dalam situasi mereka
semoga kita memahami

sebagaimana kita dituntut berpuasa
supaya kita boleh merasakan kesusahan mereka yang susah
berlapar dahaga menempuh hidup

macam tu jugak bile kite nak menilai orang lain
cube bile kite ni ade kat tempat mereka
 selami hati dan jiwa mereka
bagaimana kalau orang menyisih dan membenci kite
di atas kekurangan kita tu?

manusia sume same di mata Allah
cume kite yang selalu membeza-bezakan sesama sendiri
semua yang kita punya di dunia ni kan pinjaman
kita tak punya kuasa untuk menilai baik dan buruk seseorang tu


wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...