Halaman

Rabu, 9 Februari 2011

~kanser serviks~.~

tah nape mlm2 ni ttbe rse nk cite pasal
kanser serviks

actually entry ni aku nk dedicate untk mr Labu J
sbb kdg2 aku pon x aware ngn bnde2 ni
tp sjak ko ade dlm idup aku
ko wat aku tmbh minat ngn ape yg aku wat ni
a big big special thanks to
mr Labu J

kanser serviks
juga dikenali sbg kanser pangkal rahim
kanser kedua paling bnyk menyerang wanita slepas kanser payudara
disebabkan oleh virus--human papilloma virus (HPV)
kdg2 sistm imunisasi sstengah wanita blh menangkis serangan virus ini
tp virus ni blh hidup brtahun2
& sekiranya berlaku berulang @ berterusan
ia mampu menukarkan sel normal kpd sel kanser


tanda & gejala
sakit & berlakuny pendarahan sewaktu melakukan seks
sakit pd bhagian pelvik
pendarahan di antara masa menstruasi
pendarahan setelah menopaus
keluar lendir berdarah & berbau busuk dr vagina (kuantiti bnyk)

golongan yang berisiko
bertukar2 pasangan
aktiviti seks yang bermula di usia muda <18 thn
mengalami jangkitan kuman spt syphilis,gonorrhaea,HIV,chlamydia
sistem imuniti yang rendah
merokok
wanita yg tlh melahirkan ramai anak
penggunaan pil cegah hamil dlm tmpoh jngka masa pjg

langkah2 untk mengesan kanser
  1. pap smear--pemeriksaan rutin untk wanita yg brumur 21 thn ke ats &sudh melakukan hubungan seks
  2. colposcopy--pemeriksaan menggunakan colposcope--memeriksa serviks tanpa memasukkan instrumen menerusi vagina
  3. biopsy--pengambilan sedikit sel dr bhagian serviks untuk diagnosa 
skang ni dh ade vaksin untuk cegah HPV
kerajaan buat for free
untk bdk2 sekolah

cumeny..
aku trjmpe satu entri kt blog bro nih
katenye
vaksin HPV ni blh mmbwa maut???
mari kite jenguk entri bro nih

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...