Halaman

Selasa, 1 Februari 2011

~hemoglobin oh hemoglobin~~

ptg td
ttbe mr Labu J msg
ttbe tny pasal hemoglobin
ape itu hemoglobin
n ape fungsi die dlm drah?
owh..
rupeny ade org kate
hemoglobin tu ade kt tulang belakang
& fungsi die memberi sokongan kt tulang belakang
hmm..auta nih..

haish..
chenta..chenta..
slalu sgt panggil aku dokter pakar
pdhl
aku ni org biase saje
tp
thanks seksgt
smoge kate2 ko tu adlh doa untk aku
AMIN.

ni jawapan die

hemoglobin
tu adlh
sejenis protein (metalloprotein) di dlm darah
fungsi:mengangkut oksigen ke sistem badan
jg sebagai pigmen
yg memberikan warna merah kpd darah
& jg
mengekalkan bentuk struktur darah
consist of:
2 alpha globulin chain
2 beta globulin chain
kt dlm chain ni ade heme molecule
iron pulak embedded kt heme molecule ni
untuk mengangkut oksigen n karbon dioksida
iron ni laa yg kasik kaler merah kt darah tu.


bile dh smp mase
sel darah merah akn mati
dlm mase 120 hari putaran die
hemoglobin akn dibebaskn
& dimusnahkan
iron kt dlm hemoglobin plak
akn dibawa ooleh transferrin ke bone marrow(tulang sumsum)
untuk digunakn smula
lebihan hemoglobin yg dh dmusnahkn td
akn mnjd bilirubin
pergi kt hempedu
pastu kt usus kecil
pastu kasik warne kt feces
yellowish brown.

cumeny
aku blur wkt nk jwb soklan
kol 9 smp kol 10 tu bdn kite kuarkan ape??
puas aku pk..
huhuhuhu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...